Anak Kecil Berumur 9 Tahun Berjuang Kanser : Kanser ‘Meratah’ Tubuhnya Tetapi Tidak Semangatnya!

Anak Gadis Kecil yang Luar Biasa: Kanser ‘melemahkan’ gadis kecil ini – tetapi tidakdapat mengalahkannya Trinity hanya sembilan kali apabila leukemia mengambil ingatan dan keupayaan untuk bergerak atau bercakap. Empat tahun lamanya dia sihat, selesai dengan PSLE ​​dan impiannya sebagai penyanyi-penulis lagu beatboxing.

 

SINGAPURA: Cubaan pertama gagal, dan juga yang kedua. Dia datang dengan kesakitan rapat pada ketiga, hanya untuk kembali ke kerusi rodanya. Mungkin lemah akibat kerja keras, keempatnya terlalu pendek. Tetapi dia dengan cepat melantun untuk percubaan No.5: Dan berdiri, teetering, bersandar pada ibunya secara ringkas sebelum berjaya berpusing dan duduk di atas katilnya. Ini adalah kali pertama Trinity memindahkan dirinya dari kerusi roda ke tempat tidur – satu peristiwa penting yang ditangkap pada video pada tahun 2013, dan simbolik pertempuran yang lebih luas terhadap kanser darah yang dikenali sebagai leukemia limfoid akut. Sebelumnya, Anak kecil yang berusia sembilan tahun ini, dia menjalani tiga pembedahan otak dalam tempoh 10 hari untuk menyelesaikan komplikasi yang timbul daripada kemoterapi. Kesannya menyebabkan  dia tidak dapat bercakap atau bergerak; Dia juga mengalami kehilangan ingatan.

 

Kini Trinity adalah seorang gadis berusia 13 tahun yang sihat dengan senyuman yang berseri, ketawa yang sedia ada dan bersinar positif tentangnya. PSLE ​​selesai, Trinity juga sudah di sekolah menengah dan seterusnya meneruskan  impian kerjaya sebagai penyanyi-penulis lagu .

Untuk pulih hingga sampai ke tapa ini bukan lah mudah.. “Sebelum ini, saya merasakan saya tidak berguna dan sia-sia, tiada apa yang boleh saya lakukan dan tidak ada cara, untuk saya pulih” katanya. “Saya akhirnya menerima keadaan saya tetapi itu tidak bermakna saya tidak dapat melakukan sesuatu mengenainya.” “Saya tidak mahu menyerah begitu mudah.”

 

“Di tengah malam dia akan mula menganas dan menjerit”

Semuanya bermula dengan demam yang kerap pada awal 2013, kata bapa Trinity, Govinda Rajan, 48. Ujian darah awal adalah normal, tetapi semasa cuti sekolah pada bulan Jun Trinity semakin lemah, memaksa ibu bapanya mengambil tindakan. Selepas ujian darah kedua di hospital, mereka diberitahu oleh doktor bahawa 90 peratus daripada tubuh anak perempuan mereka dijangkiti oleh sel-sel leukemia. “Kelenjar getah beningnya dan jantungnya bengkak, menjadikan kawasan dada itu lebih besar – saya fikir dia matang awal,” kata ibu Trinity, Esther Melanie Dass, 44. “Dia juga mempunyai kista 10cm di atas pankreasnya.” “Doktor mengatakan ia adalah kanser risiko yang agak tinggi, masih boleh dirawat, tetapi mereka perlu memulakan kemoterapi dengan serta-merta.”

Bulan berikutnya rawatan adalah masa yang sukar diatasi hanya oleh toleransi tinggi Trinity untuk kesakitan, kata kedua ibu bapanya. “Apabila doktor mula-mula mencucuk banyak jarum di kulit saya, saya menangis dengan kuat. Ia sangat menyakitkan, “kata anak perempuan mereka. “Tetapi ketika masa berlalu, saya terbiasa dengannya. Saya masih boleh merasakan jarum tetapi saya hanya cuba untuk tidak memikirkan kesakitan. ” Dia juga masih ingat doktor “memasukkan jarum panjang” dalam tulang belakangnya, sebagai sebahagian daripada prosedur tumbukan lumbar tri-bulanan untuk mengumpul bendalir mengelilingi otak dan saraf tunjang. Kemudian terdapat ketidak selesaan peranti portacath yang ditanamkan di dalam hatinya, untuk mengendalikan kemoterapi. Kakak sulungnya Tritassha, 17, kadang-kadang tinggal semalaman untuk menemani Trinity. “Sungguh menakutkan kerana pada tengah malam, dia akan menangis atau menjerit. Kadang-kadang ia adalah mimpi buruk, tetapi kali lain ia adalah kerana rasa sakit yang dahsyat yang dirasakannya di dalam tubuhnya. ” “Tetapi dia seorang gadis yang terpilih dan saya fikir itulah sebabnya dia pulih dengan begitu baik” Govinda bersetuju. “Dia sangat kuat.”

 

 

“Saya sangat, sangat takut.”

Trinity memerlukan semua ketabahannya untuk apa yang akan datang seterusnya. Dia telah bertindak balas dengan baik dalam kemoterapi dan selepas dilepaskan, keluarganya fikir semuanya sudah selesai.  – tetapi sebulan kemudian pada bulan Ogos dia mengidapi demam yang dahsyat dan dimasukkan ke hospital lagi. Semasa melawat anak perempuannya Esther, tiba-tiba Trinity tidak dapat bercakap atau bergerak dengan betul dan dengan cepat memaklumkan kepada doktor. Ternyata dia telah mengembangkan jangkitan kulat utama, kerana sistem imunnya dipengaruhi oleh kemoterapi – dan jangkitan itu telah menyebar ke otaknya, menyebabkan pendarahan teruk. “Terdapat bekuan darah 4cm di otaknya,” kata Esther. Trinity segera menjalani operasi kecemasan. Sepuluh hari kemudian, selepas menunjukkan tanda-tanda yang sama, dia dibawa masuk untuk pembedahan kedua. Ini masih gagal untuk menghentikan pembekuan  dan dia sekali lagi ditolak ke bilik pembedahan. “Doktor memberitahu kami seluruh bahagian kiri otaknya berdarah,” kata Esther. “Ia adalah keadaan hidup dan mati. Kami terpaksa menandatangani borang persetujuan – ia adalah kritikal. ”

Trinity tidak ingat memori pembedahan – kecuali kesedihan sebelum setiap pembedahan. “Saya menangis kerana saya sangat takut,” katanya. Tetapi lebih memilukan,  Selepas operasi ketiga, pakar bedah saraf memberitahu ibu bapa Trinity bahawa dia telah melakukan yang terbaik untuk mengeluarkan banyak darah beku – tetapi ada akibatnya. “Pada dasarnya, doktor berkata saya tidak akan dapat kembali anak yang normal,” kata Esther.

“Kami dapat melihat dia patah semangat”

Doktor terpaksa menebuk lubang di tengkorak Trinity untuk menghilangkan gumpalan, dalam proses menyentuh bahagian utama otak kirinya, kata Esther. Keputusan? “Dia tidak boleh bercakap, tidak boleh ingat nama kami, tidak dapat mengingati ABCnya, tidak ada pergerakan di sebelah kanannya, dia kehilangan deria, dan ia mengambil sedikit masa untuk dia bertindak apabila kami bercakap dengannya , “Kata Govinda. “Hancur hati kami melihat keadaannya, terlantar di atas katil, Dia hanya berusia sembilan tahun …” isterinya menahan air mata. Dengan tubuh anak perempuan mereka yang tidak bertindak balas terhadap makanan, doktor terpaksa mengeluarkan satu liter jus perut setiap hari, dan mencadangkan untuk meletakkan ke tubuhnya secara kekal. Trinity mengingati masa “sangat mengecewakan” ini. “Saya mahu mengatakan kata-kata itu, tetapi saya tidak tahu mengapa saya tidak boleh mengatakannya … Saya fikir otak saya tidak mendengar saya.” Tetapi tahun kemudiannya doktor menjadi kagum dengan apa yang dilihatnya… “Apa yang dia jalankan … tidak dijangka  Trinity untuk pulih secepat itu…” Dalam masa beberapa minggu Trinity perlahan-lahan mula bercakap dan mengingat ingatannya dengan bantuan ahli keluarga dan ahli terapi dengan sabar berinteraksi dengannya. “Saya masih ingat ibu saya bermula dengan mengajar saya tiga perkataan: ‘Saya mahu’, kerana saya kadang-kadang memerlukan ini dan itu,” katanya ketawa. Sekali, ketika Trinity baru saja mendapatkan kembali ucapannya, dia bertanya kepada Esther apakah ini terjadi padanya kerana dia “nakal atau tidak, atau bukan seorang gadis yang baik”. “Saya cepat membawa dua kakak dan adiknya dan mereka memeluknya dan menciumnya dan memberitahunya bahawa dia tidak melakukan apa-apa yang salah, ini hanya ujian dan  dia akan keluar dari memori pahit ini” kata ibunya .

Perkara seterusnya yang kami tahu … Dia berlari. Kemudian ada pergerakan terjejas di sebelah kanannya, yang bermakna Trinity terpaksa menukar tangan asalnya “Pada mulanya ia terasa sangat pelik, tetapi saya perlahan-lahan mengajar diri saya menggunakan kiri saya.” Selepas pelepasannya – dua bulan dari kemasukan – dia masih berkerusi roda dan perlu dibawa masuk dan dimandikan, tetapi Trinity mula memberitahu dirinya bahawa dia akan bangkit dan berjalan, kata Esther. Dia akan menggerakkan dirinya di sekeliling rumah dengan menggunakan satu kaki, dan menggunakan gril tingkap untuk menguatkan anggota badannya dengan berulang-ulang duduk dan berdiri. Latihan ini membantu dia maju ke tongkat, tapi dia masih tidak stabil, kata ibunya. “Kemudian ahli terapi memulakan latihan dan perkara seterusnya yang kami tahu, kami melepaskan tongkat dan sekarang dia berjalan.” Sementara Esther bersyukur kerana keluarganya kerana sentiasa bersama dan sentidas bersama dengan Yayasan Kanser Kanak-kanak untuk memberikan kaunseling, terapi dan bantuan akademik, di atas semua ini dia percaya ia adalah kemahuan Trinity sendiri.

“Dia seorang gadis yang hebat,” kata ibunya yang bangga. “Jujur, apa yang kita lihat dengan mata kita … Itu bukan sesuatu yang kita fikir boleh menjadi lebih baik.” “Doktor mengatakan banyak perkara tentang bagaimana dia akan menjadi, tetapi dia tidak hanya mengambilnya dan berkata ‘Saya akan menjadi seperti itu’ – jika dia melakukannya, saya tidak fikir dia akan berjalan atau berlari atau bercakap atau kembali ke sekolah. ” Tambah Esther: “Setiap kali saya merasa rendah atau saya tidak dapat berbuat apa-apa, saya bercakap dengannya, . Kerana saya tahu (apa) dia telah melalui, dan dia melakukannya, dan ia memotivasi saya. ” “Kami telah belajar banyak perkara daripadanya,” kata kedua bapa Govinda dan kakak sulung Tritassha. Saya fikir orang tidak akan bercakap dengan saya. Selepas kemoterapi intensif pada bulan Mei 2015, Trinity akhirnya boleh memasang plat titanium untuk mengisi lubang di tengkoraknya dan kemurungan yang terhasil di sisi kepalanya.

Dia juga kembali ke sekolah rendahnya pada Januari 2016, selepas ketiadaan selama dua tahun. “Dia meletakkan begnya sendiri, membawa barangannya sendiri dan pergi ke sekolah sendiri. Dia mahu melakukan perkara secara bebas, “kata Esther. Pada mulanya, Trinity bergelut untuk lulus peperiksaannya. Kementerian Pelajaran membantu dengan memanjangkan jam untuk kertas lisan dan tulisannya, dan selepas beransur-ansur kembali ke dalam alur, dia tidak pernah gagal ujian sejak itu. Trinity juga mempunyai keraguan lain dari jenis sosial. “Saya fikir orang tidak akan bercakap dengan saya kerana keadaan saya. Tetapi ada seorang gadis, dia menerima saya untuk siapa saya. Dia baik, dia sentiasa membantu saya … Tahun ini, saya mempunyai kawan lain. ”

Kata Esther: “Dia gembira dia kembali ke sekolah dan tidak duduk di hospital. Dia sangat bersyukur. ” Masih terdapat sisa-sisa masa percubaan yang lalu. Trinity tidur di sebuah katil hospital di rumah, dan baru-baru ini ia mempunyai serangan kejutan yang kedua. Imbasan otak menunjukkan peningkatan dan dia dikeluarkankan dari hospital pada hari yang sama – tetapi keluarganya menyedari dia belum lagi 100 peratus pulih.

Tangan kanannya masih tidak dapat digenggam dengan baik dan masih terdapat sedikit penurunan kaki di sisi yang sama, di mana dia dapat mengekang buku lali ketika keluar. Tetapi Trinity, seperti biasa, optimis. “Saya tidak mempunyai kesukaran untuk berjalan,” katanya, dengan lebih daripada satu ketegasan. “Ia hanya tangan saya. Yang terakhir … itu hanya tangan saya. ” Ini dekat dengan kemenangan, semua pertaruhan berada di Trinity – kanser yang selamat, gadis yang tidak menyerah – melakukan sesuatu mengenainya.ak duduk di hospital. Dia mengagumi ini, dan sangat bersyukur. ” Masih terdapat sisa-sisa masa percubaan yang lalu. Trinity tidur di sebuah katil hospital di rumah, dan baru-baru ini ia mempunyai serangan kejutan yang kedua. Imbasan otak menunjukkan peningkatan dan dia dilepaskan pada hari yang sama – tetapi keluarganya menyedari dia belum lagi 100 peratus.

 

bacaan seterusnya

KISAH SEBENAR MONA FENDY YANG KITA TIDAK PERNAH TAHU ; SEBENARNYA MONA FENDY DIDAPATI TIDAK BERSALAH DAN LEPAS DARI HUKUMAN TALI GANTUNG.

Masih ingat lagi kah kisah Mona Fendy yang pernah menggemparkan rakyat jelata satu ketika dulu?

Sebut nama pun dah seram kan? Tapi percaya lah..selepas anda baca luahan dari seorang Pegawai Penjara Kajang ini yang pada ketika itu banyak menghabiskan masa dengan Mona Fendy akan menukar persepsi anda 360 darjah.

Oh..kene kencing kah kite semua ni????

 

Petikan dari apimerah.com;

Membongkar kembali kisah benar Mona di penghujung hidupnya, wartawan Malaysian Digest berjaya menjejaki pegawai penjara yang berpengalaman bertugas di sel akhir Mona sewaktu dia dipenjarakan dahulu.
Satu temubual eksklusif bersama Pegawai Penjara Wanita Kajang, Sarjan Azizah, diatur untuk mendedahkan kepada semua masyarakat Malaysia perihal kehidupan bekas banduan akhir yang selama ini menjadi rahsia hidup wanita berusia 53 tahun itu.

Azizah sedia berkongsi kepada umum sisi-sisi rahsia Mona yang mana dia merasakan satu kenangan manis buat dirinya sepanjang 30 tahun berkhidmat sebagai warden penjara.
“Masa itu saya sedang bercuti tetapi saya dah tahu yang Mona bakal ditempatkan di sel akhir bawah jagaan saya. Kes dia memang cukup gempar pada waktu itu.

“Saya sangat takut apabila dapat tahu saya akan berjumpa dengan Mona sampaikan saya minta air penawar dekat ustaz,
“Sel akhir Mona berada paling depan sekali dan tentulah dia orang pertama yang akan saya lalui dulu. Waktu saya melangkah masuk pada hari pertama selepas bercuti, saya dengar ada orang bagi salam.
“Saya tahu itu Mona. Saya buat tak tahu. Hari kedua dan ketiga pun, saya dengar Mona beri salam lagi tapi tetap saya buat tak tahu,

“Pada hari keempat apabila dia bagi salam, baru saya jawab salam dia. Mona kata antara ramai-ramai staf di penjara, dia paling suka saya. Saya tanya kenapa? Dia jawab gerak hati.
“Saya tak pernah sangka seumur hidup saya, dengan ‘salam’ yang diberikan Mona itu telah menjadikan dia seorang sahabat saya,” katanya.
Tambahnya, Mona merupakan seorang yang sangat gemar berbual. Tidak pernah kering dengan topik perbualan membuatkan Azizah berasa sangat senang mendengar cerita-cerita daripada Mona.

Malah, Mona sangat suka bercerita mengenai anak-anaknya, bekas suami, suami kini, resepi masakan dan banyak lagi.
Hanya Azizah sahaja yang ketika itu tidak gentar bersua muka dan bertentang mata dengan wanita yang dikatakan memiliki ilmu kesaktian luar biasa itu.

Kebanyakkan kakitangan penjara ketika itu, rata-ratanya berusaha untuk mengelak daripada menguruskan rutin harian Mona kerana bimbang dengan ‘ilmu hitam’ dimilikinya.
“Saya panggil Mona ‘Makcik’ dan dia panggil saya ‘Cik Jah’. Percaya atau tidak, Mona ni sebenarnya seorang wanita yang sangat menjaga solat lima waktu.

“Bukan itu saja, solat sunat dan wirid juga tidak pernah ditinggalkannya, Setiap hari saya dengar Mona mengaji al-Quran sehingga saya sendiri rasa terpegun.

“Waktu dia baca wirid pula, saya pernah minta dia kuatkan suara kerana saya bimbang dia membaca bacaan yang ‘salah’. Apa yang saya dengar adalah perkataan ‘Subhanallah’ yang tidak berhenti keluar dari mulut Mona,
Sarjan Azizah (kiri) bersama Mona Fandey

“Mona seorang wanita yang sangat sopan apabila bercakap. Dia sangat peramah tetapi masih menjaga adab dalam percakapannya. Sebaik-baik Mona apabila berbual, tidak pernah sekalipun dia bercakap buruk mengenai orang,
“Walaupun pada ketika itu kakitangan penjara ramai yang mengatanya tetapi Mona sangat sabar dan positif. Tak pernah dia nak membalas atau memburukkan orang,

“Mona sangat suka berkongsi resepi masakan dengan saya. Dia kata dia suka letak daun pandan dalam masakan sebab akan jadi wangi. Saya nampak dia seorang yang penyayang dan ikhlas,” katanya.
Pernah beberapa kali Azizah terbaca cerita mengenai Mona di akhbar seperti, Mona terapung di dalam sel, Mona boleh membaca Surah Al-Fatihah dengan terbalik, Mona dilihat keluar dari sel oleh salah seorang kakitangan penjara dan bersiar-siar di Chow Kit dan banyak lagi.

Demi mendapatkan kepastian, Azizah akan terus bertanya kepada Mona mengenai cerita-cerita mistik yang dibacanya.
“Saya suruh Mona apungkan badan dia macam dalam suratkhabar laporkan. Mona kata gila ke apa? Mana dia boleh apungkan diri dia.
“Kemudian saya suruh dia baca Surah Al-Fatihah terbalik. Mona jawab, sedangkan nak baca bismillah terbalik pun susah apatah lagi Surah Al-Fatihah,

“Paling menarik, saya pernah tanya pada Mona betul ke dia keluar sel dan ke Chow Kit? Mona jawab, kalau dia boleh keluar sel buat apa dia nak ke Chow Kit? Baik dia balik ke rumah dan tak perlu masuk ke dalam sel lagi.
“Namun, apabila kita fikirkan balik, apa yang dikatakan Mona itu benar. Kalau betul dia ada kuasa yang boleh memboloskan diri dari penjara, lebih baik dia pulang ke rumah dari ke Chow Kit,” seloroh Azizah sambil tersenyum.
Seketika Azizah terdiam, kemudian menyambung semula ceritanya.

Dia akui terdapat satu cerita di sebalik kes ini yang tidak diketahui umum. Barangkali yang tahu sekalipun, mereka yang terlibat secara langsung sepanjang tempoh perbicaraan kes pembunuhan Datuk Mazlan ini.
Ujarnya, Mona sering meyakinkannya mengenai kejadian sebenar yang berlaku pada tarikh pembunuhan ahli politik itu dan Azizah akui pada awalnya sukar untuk mempercayai kata-kata Mona.

Namun, ternyata Mona berjaya membuktikan kepada Azizah bahawa dia tidak menipu kerana kenyataannya di penjara dan mahkamah begitu konsisten sekali. Tiada perubahan cerita, tiada perubahan fakta. Mona kelihatan begitu tenang menghadapi perbicaraan kesnya itu.

Tahukah kita semua bahawa sebenarnya Mona bukan suspek utama kes pembunuhan Datuk Mazlan Idris?
Dia merupakan OKT-3 (Orang Kena Tuduh Ketiga) manakala dalang sebenar kes pembunuhan ini adalah OKT-1 dan OKT-2 yang merupakan suami Mona sendiri, Affandi dan pembantu peribadi mereka, Juraimi.

Hakikatnya, pada hari kejadian mangsa dibunuh kejam Mona sekadar mendapat arahan daripada Affandi untuk keluar memetik bunga sebelum satu upacara mandi bunga bersama mangsa dijalankan.

Mona duduk di atas bahagian kepala mangsa yang berada dalam posisi baring kemudian secara tiba-tiba Juraimi meluru masuk dan… (Azizah terdiam)
“Saya berada sepanjang prosiding mahkamah berlangsung kerana atas permintaan Mona sendiri, dia tidak mahu pegawai lain yang mengiringinya.

“Jadi, tangan saya akan digari bersama tangan Mona ke mana sahaja. Mona telah terbukti tidak bersalah dalam kes pembunuhan ini dan dia telah dibebaskan oleh pihak mahkamah.

“Namun, Mona terpaksa memberi kata dua pula terhadap pembebasannya itu. Jika dia dibebaskan, dia mahu Affandi juga dibebaskan. Jika suaminya digantung, biarkanlah dia digantung bersama Affandi,
“Peguambela Mona juga pernah memujuknya untuk menerima pembebasan itu tetapi tetap ditolak Mona tanpa pembebasan Affandi bersama. Itu pilihan Mona.

“Dia nak bersama suaminya. Saya nampak Mona seorang isteri yang sangat baik dan sayangkan Affandi. Secara jujurnya, selama saya menjaga Mona di sel akhir saya sendiri gagal menemui kejahatan dari dalam dirinya,
“Saya masih ingat satu cerita dimana orang yang dipertanggungjawabkan untuk menguruskan jenazah Mona selepas digantung menyatakan dia sendiri tidak tahu dimana nak mencari cacat cala pada jenazahnya kerana Mona meninggal dengan keadaan sangat baik. Tubuh yang bersih dan mudah diuruskan,” ujarnya lagi kepada Malaysian Digest.

Menariknya, bekas suami Mona yang juga merupakan seorang anggota polis tidak pernah terlepas daripada menghadiri perbicaraan kes bekas isterinya itu. Kehadiran bekas suami Mona tanpa jemu ke mahkamah membuatkan Azizah tertarik untuk mendekati lelaki itu.

Apa yang mengharukan hatinya apabila bekas suami Mona menjawab:
‘Mona nak bunuh semut pun tak sampai hati. Waktu nak siang ikan pun dia menangis, apatah lagi nak kerat manusia.”
Bahkan, anak-anak Mona juga sentiasa hadir dalam perbicaraan ibu mereka sebagai tanda memberi sokongan kepada Mona. Anak-anak Mona pernah menyatakan bahawa mereka lebih mengenali siapa ibu mereka yang sebenar.
Disitu Azizah mengakui Mona merupakan seorang ibu yang berjaya membentuk keperibadian serta akhlak yang tinggi dalam diri anak-anaknya.

Mereka sangat mentaati Mona biarpun ibu mereka itu bakal berhadapan dengan hukuman gantung sampai mati dan menelan stigma masyarakat kita yang sentiasa negatif sehingga ke hari ini.

Kerana cintakan suami, si isteri mengorbankan kebebasannya biarpun sudah terbukti tidak bersalah. Begitu juga, kerana kasihkan suami, Mona memilih untuk sehidup semati di tali gantung bersama Affandi.

“Saya pelik macam mana orang luar yang tak pernah masuk penjara, tak pernah jumpa Mona atau menguruskan halnya selama dia dipenjara, lebih banyak bersuara seperti mengetahui segala-galanya berbanding saya yang bersama Mona siang dan malam?

“Saya sampai tarik kerusi duduk depan sel Mona untuk teman dia berbual, orang lain lagi mengetahui selok belok hal Mona?
“Benda yang paling saya sedih sekali, sehari sebelum Mona digantung saya nampak dia dibawa turun dari tingkat atas ke bawah. Muka dia nampak ceria sangat. Senyum tak sudah! Saya tanya Makcik nak kemana?

“Mona jawab dia nak pergi ‘shopping’! Sebenarnya, dia dapat jumpa Affandi dipenjara sebelah, Sampai pusing di ‘corner’ bangunan, saya nampak dia toleh dekat saya dan tersenyum biarpun kedua tangannya bergari.
“Saya sendiri terlupa hari itu adalah hari Khamis, dimana banduan beragama Islam akan digantung pada pagi Jumaat. Itupun kawan saya yang juga baik dengan Mona beritahu, Mona dah nak digantung esok,

“Saya terduduk dan menangis tak berhenti. Itulah kali terakhir saya jumpa Mona dan saya sampai sekarang tak dapat lupa senyuman dia.
Jelas Sarjan Azizah, cerita-cerita mistik dilaporkan media hanyalah rekaan semata-mata.
“Kalau saya tahu dia akan digantung, tentu sekali perkara yang nak saya buat adalah memeluk Mona. Saya kenal siapa Mona Fandey. Saya terlalu rindukan dia,” katanya dan pada saat itu Azizah menitiskan air matanya.

Ujarnya, Mona tidak seperti banduan akhir yang lain. Keikhlasan yang ada dalam diri Mona benar-benar dapat dirasai Azizah. Kenakalan Mona yang sering mengusik kakitangan penjara yang lemah semangat dan gemar mengatanya kadang kala membuatkan Azizah tersenyum sendirian tatkala teringatkan kenangannya menjaga sel akhir Mona.
Sehingga hari ini, Azizah tetap setia menyimpan kenangan manis bersama seorang wanita yang amat ‘digeruni’ rakyat Malaysia dan ‘kononnya’ pembunuh paling kejam di Malaysia.

Biarpun berstatus banduan akhir yang telah digantung, Mona tetap mempunyai ruang istimewa di hati Azizah dan dia percaya Allah lebih mengetahui dimana kedudukan yang selayaknya buat insan semurni Allahyarhamah Maznah Ismail.
Ternyata setiap manusia tidak terlepas dari membuat kesilapan sewaktu hidup. Bahkan, urusan pahala dan dosa bukanlah selayaknya diadili oleh manusia lebih-lebih melibatkan aibnya sewaktu hidup.

Memetik kata Ustaz Abdul Rasyid yang sudah berpengalaman lebih tiga dekad mengendalikan hal ehwal agama banduan:
“Alhamdulillah, Mona mengucap dengan fasih siap dengan terjemahan sekali. Pada sayalah, dia tahu waktu dia nak mati. Balasan dunia dia dah terima. Dengan Tuhan, kalau Tuhan terima taubat dia, mungkin dia jauh lebih baik dari kita semua.” – Sumber Arkib Negara : Mona Fandey.

Apakah dengan tulisan ini mampu mengubah stigma anda pada wanita bernama Mona Fandey supaya diletakkan dalam ruang yang adil berdasarkan kebaikannya sewaktu hidup dahulu?

Atau anda lebih selesa untuk terus memahami ‘cakap-cakap’ orang mengenai kejadian yang berlaku kerana sudah dididik dengan ‘trend’ bahawa Mona Fandey adalah pembunuh paling kejam di Malaysia
Masih ingat pada Mona fandey?Seorang bomoh yang sangat terkenal dengan ilmu hitam?Tengok muka dia pon dah boleh nightmare kan?Aku pernah pergi ke rumah yang dikatakan rumah Mona fandey di seksyen 12,shah alam,

Tapi ada yang kata tu bukan rumah Mona fandey,tu rumah orang india yang ditinggalkan dan kawan seksyen 12 tu memang kawasan yang terawal di shah alam,design rumah banglo disitu pon,old fashion sangat.Ada istana di situ,istana yang telah ditinggalkan,agak besarlah jugak.Malam or maghrib kawasan seksyen 12 akan start sunyi.Ada jugak yang mengatakan ramai orang suka buang benda belaan di kawasan seksyen 12 tu. Berbalik kepada kes Mona Fandey,Mona

fandey,38,affandi,37 dan pembantunya Juraimi,24 didapati bersalah kerana telah membunuh ramai orang dan yang paling kejam,dia telah mengerat badan Allahyarham Dato’ Mazlan kepada 18.Tapi aku dengar cerita,Mereka ada kerat mayat seorang perempuan,dan mayat tu dijumpai di rumah yang lain,yang tu aku tak sure.Mereka bertiga didapati bersalah dan menghadapi tuduhan membunuh bekas Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Batu Talam,Allahyarham Dato’ Mazlan di sebuah rumah

tanpa nombor di kampung peruas,Hulu Dong,raub di antara jam 11 malam 2 julai hingga 9.30 malam 13 julai 1993.Masa ni umur aku baru masuk 3 tahun.Di rumah tak bernombor itu juga,polis telah menjumpai anggota badan Allahyarham Dato’ Mazlan yang telah dikerat 18.Kenapa Allahyarham menggunakan khidmat Mona Fandey?

Dipercayai Allahyarham telah lama kenal dengan Mona Fandey,dan Allahyarham menggunakan Mona fandey kerana ingin cepat kaya Gambar ni menunujukkan tongkat sakti dan songkok hikmat milik Affandi yang bernilai 2.5 juta hengget dan harus dipakai masa upacara spiritual,Affandi telah menjualnya kepada Allahyarham dengan cengkeram RM 500,000 dan Allahyarham juga telah menyerahkan geran tanahnya yang bernilai RM 2juta sebagai baki bayaran,Benda alah ni dikatakan boleh membuat Allahyarham menjadi menteri besar.Correct me if im wrong.

Waktu perbicaraan ramai yang cakap “Mona makin lawa! Mona makin Lawa!”.Mona Fandey seorang yang sangat suka bergaya.Kadang-kadang di waktu perbicaraan,pakaian Mona fandey terlalu seksi,nasib baik hakim tak kata apa-apa.Ada yang cakap Mona pakai pemanis pejadah haram semua,tapi mengikut fakta mahkamah,Mona fandey membuat beberapa pembedahan plastik di muka.Dr Wong,Doktor yang membedah muka Mona Fandey menyatakan yang Mona Fandey meminta untuk menjadikan wajahnya menjadi lebih muda dan cantik.Cantik ke Mona Fandey?Pada pandangan aku,seram.

Aku taknak cerita banyak pasal Mona Fandey sebab dalam entri aku yang lama pon aku dah cerita pasal Mona Fandey.Yang aku nak cerita sekarang ni,macam mana Mona Fandey,Affandi dan Juraimi memotong Allahyarham.Gambar di atas adalah bahagian badan Allahyarham yang telah diekerat 18.tertuduh pertama adalah pembantu Mona Fandey iaitu Juraimi,tertuduh kedua adalah

Affandi,tertuduh ketiga adalah Mona Fandey.Juraimi mengaku telah menetak Allahyarham .Dalam kenyataan Juraimi. “saya tetak leher Dato Mazlan dengan kapak sebanyak tiga kali baru kepalanya putus selepas mendapat isyarat tangan daripada Affandi.”Juraimi mengaku lagi yang dia memotong sendi dan melapah kulit serta daging selepas mendapat arahan dari Affandi.Perlu diketahui bahawa juraimi adalah seorang pembantu yang setia,jujur dan amanah tapi

lakhanat.Kemudia Juraimi masukkan Tulang dan daging ke dalam baisn dan curahkan ke dalam lubang stor yang telah digali seminggu lebih awal.Langkah terakhir yang dibuat Juraimi adalah menyimennya.Menurut Juraimi lagi kejadian itu telah dirancang oleh Mona Fandey dan Affandi di rumah milik Allahyarham di kampung peruas.Juraimi mengerat,menyelesaikan segalanya dalam masa setengah jam SAHAJA.

Mula-Mula Allahyarham diminta oleh Mona Fandey untuk memakai kain sahaja seelum masuk ke bilik air.Affandi pula membawa dua biji bantal dan selimut dan sudah bersiap sedia di dalam bilik air tersebut.Kemudian,Allahyarham diarahkan untuk berbaring,dan

Mona Fandey duduk di bahagian kepalanya sambil Mona Fandey meletakkan bunga di kepala Allahyarham.Ketika Allahyarham dalam keadaan macamtu,Affandi berkata kepada Allahyarham “Dato baring,nanti ada suara ghaib

berkata,duit sebanyak ini akan jatuh”.Orang kalau nak cepat kaya macam-macam sanggup buat,perbuatan syirik pon sanggup.Lepastu Affandi menutup mata mazlan dengan tangannya,kemudian Affandi memadam lampu dan menyalakan lilin dan berkata pada juraimi.JAP Sebelum tu nak bagitau Gondrong adalah nama samaran bagi Juraimi.”Rong(Gondrong) tetak biar kena tepat,jangan salah tempat,kalau tidak,habislah”.Kemudian Affandi beri isyarat tangan dan Juraimi menjalankan tugasnya untuk menetak segala bagai.

entah. Ala malula nak cerita.kahkah.Dr yang telah melakukan bedah siasat ke atas Allahyarham mengatakan yang bahagian betis kedua dua kiri dan kanan serta otot-otot lengan kanan Allahyarham hilang,lapisan dinding lemak pada abdomen pon hilang,hati,pundi hempedu,buah pinggang dan usus dalam proses pembusukkan

.Badan Allahyarham telah ditetak kepada 18 bahagian iaitu bahagian kepala yang telah dipisahkan daripada leher.bahagian badan tercerai daripada kedua-dua tangan pada bahagian ketiak,serta kedua-dua kaki tercerai pada pangkal peha.Bahagian tangan kanan terpisah kepada tiga bahagian iaitu pergelangan tangan dan siku sementara tangan kiri pula terpisah kepada dua bahagian.Kaki kiri dan kanan jasad terputus kepada tiga bahagian iaitu pada peha,lutut dan buku lali.Ada yang cakap bahagian yang hilang tu dimakan oleh mereka. Wallahualam Seram nehhh.

*teringat filem Dukun (lakonan umie aida yg superb) yang sepatutnya ditayang kan tapi dibatalkan kerana menjaga sensitiviti keluarga mona fendy. Tengok trailer pun dah takut. Dulu admin siap masuk dia punye blog sebab nak ikut dia punya updates. Blog pun seram gile hokayyy

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *