18SX. Kalau Tak Berani Jangan Tengok! Koleksi Serangan Ganas Binatang Liar Yg Mengerikan Pernah Dirakamkan.

Admin pohon kemaafan jika klip video serangan ganas binatang liar yang mengerikan pernah dirakamkan oleh kamera ini bisa mengganggu ketenteraman anda semua. Kalau anda fikir klip video ni sangat menakutkan, jangan tunjuk kepada kanak2 di bawah umur.

Saksikan…

Apa Yang Terjadi Bila Seorang Bayi Pakai Kostum Singa Ke Zoo Sungguh Mengejutkan.!! Inilah Respon Seekor Singa Jantan Amat Tidak Disangka

Singa, seperti diketahui adalah antara binatang buas yang merbahaya, raja rimba ini bukanlah haiwan yang boleh dibuat main-main atau binatang peliharaan.

Namun, ada sebuah kejadian yang amat menarik terjadi Zoo Atlanta, Amerika Syarikat di mana seorang budak kecil twlah dipakaikan kostum singa telah di bawa ke zoo berkenaan oleh ibu bapanya.  [Like page ‘Informasi dan Tauladan‘ di Facebook]

Apabila sampai ke kawasan kandang singa yang dipisahkan dengan dinding kaca, kanak-kanak itu telah diletakkan rapat dengan cermin berkenaan.

Seekor singa jantan telah merapati kanak-kanak tersebut, dan apa yang berlaku sungguh mengejutkan, haiwan buas itu seolah-olah manja seperti melayani anaknya sendiri.


Singa jantan berkenaan dilihat menggesel-geselkan kepalanya ke cermin seolah-olah menggesel ke kanak-kanak tersebut.  [Like page ‘Informasi dan Tauladan‘ di Facebook]

Kejadian itu ternyata mengejutkan ibu bapanya di mana perbuatan yang seolah-olah menunjukkan rasa kasih sayang seekor singa kepada anaknya. – Sehinggit Media .  [Like page ‘Informasi dan Tauladan‘ di Facebook]

 

tazkirah ringkas
~ Ibu kita yang dah tua,
Bukan kita kena tunggu masa lapang untuk berbakti kepadanya tetapi kita perlu melapangkan masa untuknya kerana masa untuk bersama dengannya itu adalah sekejap tatkala ia tidak sama dengan panjangnya masa yang kita manfaatkan untuk orang lain.

Ditanya tentang ada tak tips untuk rajin dirikan solat , dan beramal bagi seseorang insan ?
Al-jawab, jadikan hal yang mengingatkan diri kepada kematian itu sebagai suntikan@peransang@ancaman kepada kelalaian..

fb ustaz muhammad rizal johari

 

Dua singa mendekati rubah terluka, kejadian selanjutnya akan mengejutkan Anda

Dua singa mendekati rubah terluka. Apa yang terjadi selanjutnya mengejutkan dunia ilmiah!

Tidak ada keraguan bahwa mayoritas ibu-ibu yang dikembangkan naluri untuk melindungi tidak hanya tetapi juga anak-anak mereka sendiri tetapi juga anak orang lain. Ini tidak hanya berlaku untuk manusia tetapi juga hewan. Ketika datang dunia satwa liar, maka naluri melindungi hewan ini sering hanya berlaku untuk anak-anak dari spesies mereka sendiri. Namun, aksi singa ini terbukti justru sebaliknya.

Singa melihat rubah terluka dan pergi kepadanya. Tentu ini bisa menjadi makan malamnya. Sebaliknya, singa melakukan sesuatu yang luar biasa. Dia berlari ke rubah dan menyembunyikannya dari predator.

Naluri singa-singa betina berada di atas segalanya, dan dia berdiri di antara srigala sengsara dan singa mengancam. Tak perlu dikatakan bahwa singa itu sangat tidak puas.

Singa marah mengalihkan perhatiannya ke singa betina muda. Dia memutuskan bahwa dia harus membalas singa dan pergi ke anaknya.

Ini memicu seorang ibu, dan beberapa detik kemudian ada yang nyata “menggeram” pertempuran.

Singa betina tidak akan menyerah. Menyadari hal ini, singa melemparkan dan pergi mencari makan malam di tempat lain.

Berikut adalah tindakan seperti yang dilakukan singa betina. Ini ibu-pahlawan!

Sumber : vrutmilife.com

…………………

GERENTI Nyamuk Tak Masuk Rumah Jika Guna Petua Melayu Lama Ini..Cubalah! InsyaAllah Berkesan..

Bahan dapur boleh menjadi alternatif yang mungkin boleh diamalkan untuk menghalau nyamuk ketika negara ini berdepan dengan penularan penyakit bawaan nyamuk seperti Zika dan denggi.

Menerusi carian internet, antara petua lama yang mampu dijadikan alternatif untuk menghalau nyamuk termasuklah serai wangi, menanam pokok jerimin dan juga mencucuk bunga cengkih pada limau nipis.

Berkongsi tips menghalau nyamuk, Noraini Jamsit, 53, berkata dia sudah lebih 50 tahun mengamalkan petua menggunakan limau nipis dan bunga cengkih untuk menghalau nyamuk.   [Like page ‘Informasi dan Tauladan‘ di Facebook]

Katanya lagi, sejak mengamalkan amalam turun temurun itu, kediamannya bebas dari nyamuk dan lalat.

Beliau yang tinggal di Palong 13, Negeri Sembilan, berkata, dia tidak perlu menggunakan kelambu atau sebarang semburan bahan kimia untuk mengelak daripada gigitan nyamuk.

“Selain bahan-bahannya se­nang diperoleh, cara ini juga menjimatkan perbelanjaan dan aromanya cukup menenangkan,” katanya sebagaimana lapor Bernama.

Rukiah Rahmat, 80, pula berkata, dia membakar sabut kelapa pada waktu senja untuk menghalau nyamuk.

“Pukul 6 petang saya sudah mula kumpul sabut kelapa dan bakar di bawah rumah. Asap daripada bara sabut kelapa yang dibakar boleh menghalau nyamuk,” katanya yang pernah mengamalkan cara itu ketika tinggal di Kampung Tambak Bugis, Melaka.

Sementara itu, Pensyarah Kanan Parasitologi dan Entomologi Perubatan di Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia (UPM) Dr. Roslaini Abd. Majid berkata, setakat ini tiada bukti saintifik yang menyokong keberkesanan petua-petua lama itu untuk menghalau nyamuk.

“Cuma saya rasa aroma yang kuat daripada penggunaan bahan-bahan semula jadi seperti serai wangi, pokok jeremin dan bunga cengkih mungkin menjadi faktor penghalang kepada gigitan nyamuk,” katanya. – Sehinggit Media.   [Like page ‘Informasi dan Tauladan‘ di Facebook]

“Tak Habis Belajar & Mahu Kahwin Lari” – Hidup Wanita Ini ‘Huru Hara’ Selepas Kahwin Tanpa Restu Ibu Bapa

Pasangan yang berkahwin tanpa mendapat restu kedua ibu bapa kebanyakannya tidak kekal lama kerana tiada keberkatan dalam rumah tangga. Hilangnya keberkatan menyebabkan timbulnya masalah silih berganti.

Seperti yang dikongsi wanita ini, seorang ibu 2 anak hanya mampu tengok barangan di kedainya kerana tiada wang. Suaminya berkahwin lain dan dia dibiarkan tanpa nafkah. Dulu kahwin suka sama suka tapi disebabkan tiada restu ibu bapa dan terlalu terburu-buru, kehidupan wanita ini huru hara.

KALAU AKAK UNGKIT PASAL TANGGUNGJAWAB PASAL PERBELANJAAN DIA UGUT NAK CERAIKAN AKAK

Baru lepas bercakap dengan akak ni..

Asalnya dia tanya pasal produk. Muda lagi orangnya dalam 20an (tak sure berapa tapi lebih kurang aku la kot) dah kahwin, ada anak dua org. Dua-dua lelaki.

Lepas tanya pasal produk tadi dia macam berminat, bila bagitau harga dia diam. Dia kata ‘Emm sekarang takda duit lagi, tuggu abang (suami) balik sini la. Aku kata ‘Ohh abang outstation ke?’ Dia geleng kepala. Muka happy nak beli produk tadi terus nampak macam sedih. Nampak lain macam aku tak berani tanya lebih takut secara tak sengaja terguris hati dia ke apa.   [Like page ‘Informasi dan Tauladan‘ di Facebook]

Tetiba dia bersuara, ‘Abang balik rumah bini muda, lama dah tak balik, last dia balik puasa haritu, tinggal dengan anak-anak je la kt rumah’ lepas tu dia diam.

Macam-macam soalan bermain di fikiran aku sebenarnya. Aku tanya dia, habis abang tak balik duit belanja dia bagi tak? Akak tu geleng-geleng lepas tu dia mula bukak cerita.

“Sejak ada bini baru dia dah banyak berubah, kalau akak ungkit pasal tanggungjawab pasal perbelanjaan dia ugut nak ceraikan akak, akak dah tak tahu nak buat apa dah, nak cari kerja tapi anak-anak nanti sape nak jaga, nak upah pengasuh memang tak mampu la, nasib baik ada kakak no 1 tu, dia la yang bagi pinjamkan duit belanja, kalau takde dia dah mati kebulur dah kami 3 beranak”   [Like page ‘Informasi dan Tauladan‘ di Facebook]

DULU BELUM HABIS BELAJAR DAH NAK KAHWIN, MAK AYAH TAK BAGI AKAK UGUT NAK KAHWIN LARI

Kesiannya akak ni.. Aku tanya dia “dulu kawen suka sama suka ke pilihan org tua?”

Panjang lebar dia bercerita, “suka sama suka dik, akak jumpa dia masa belajar kat UiTM Dungun, time tu dia kerja sana, bila dah lama kenal dia, dia ajak kawen time tu akak tak habis belajar lagi, dia kata takpe dia mampu tanggung akak walaupun akak tak keja, yela time tu tengah berbunga-bunga memang iyekan aje la tak pikir panjang, terus balik kampung mintak dengan mak ayah nak kawen, ayah tak berapa setuju tapi ok je tapi mak tak bagi, mak kata habiskan dulu belajar tapi akak degil, tak dengar, siap ugut nk kawen lari lagi kalau mak ayah tak bagi, sudahnya diorg bagi la takut akak buat bukan-bukan, ktorg pon kawen la lepas tu dia dapat keja sini ktorg duduk la rumah sewa kat sini, dia selalu ulang alik Dungun sebab ada projek kat sana, akak duduk rumah jela time dia keja luar nak ikot tak bagi, nak gi mana2 pun dia tak bagi, lesen kete tak bagi buat.

Rasa macam tunggul pulak kt rumah. Bila lahirkan anak first dia mula buat hal, selalu outstation paling lama 3-4 hari je tapi kali ni berminggu-minggu tak balik rumah, kadang-kadang sampai sebulan tak balik. Bulan 3 aritu dapat tahu dia kahwin lagi, tu pon sepupu dia yang bagitahu, yang buat akak terkilan mak ayah dia yang jodohkan diorg.

Mak ayah dia memang dari awal tak berapa suka akak sebab akak tak kerja, belajar pun tak abis. Dia ingat akak nak kikis duit anak dia. Bini baru dia tu lecturer, pernah tengok gambar kta fb dia, tak cantik sangat pun tapi yela lecturer kan”. Air mata dia dah bertakung.   [Like page ‘Informasi dan Tauladan‘ di Facebook]

Aku cakap sabar lah kak, ada hikmah yang kita tak tahu disebalik semua ni.

INI BALASAN SEBAB TAK DENGAR KATA MAK AYAH DULU, TAK FIKIR PANJANG

Dia kata, “ni bukan hikmah, ni balasan sebab tak dengar cakap mak ayah dulu, mak ayah suruh pikir masa depan dulu tapi akak degil, akak percaya sangat laki tu boleh ubah masa depan akak sebab dia dah keja, gaji besar pulak tu.

Ternyata akak silap, harta orang tetap harta orang takkan pernah jadi harta kita walaupun orang tu suami kita. Sebagai perempuan kita kena ada income sendiri, ada pelajaran supaya takde sape pun boleh tindas kita, sebelum kawen boleh la kata nak tanggung semua bila dah kawen lain jadinya, tak semua laki macam tu tapi hati orang kita takkan boleh baca, akak sendiri pun tak sangka laki akak macam tu sebab sebelum kawen punya lah baik, sweet, romantik, tu yang buat akak cair. Akak nasihat adik walaupun adik kawen dengan orang paling kaya pun adik jangan jadi macam akak, persediaan mesti kena ada, jangan tuggu benda nak jadi baru kita nak beringat time tu dah terlambat. Akak ditinggalkan terkontang kanting tanpa sesen pon harta.   [Like page ‘Informasi dan Tauladan‘ di Facebook]

Tu la kononnya taknak pun harta dia, nak kasih sayang je dari dia, hampeh! Harta tak dapat kasih sayang melayang”

Haha muka akak tu penuh kebencian. Lepas tu dia mintak diri nak balik dulu. Dia kata nanti dia datang lagi nak beli produk..

Hmmmmmm.. dapat sesuatu?? – Sehinggit Media

Sumber: Nurul Liliyana Ab Latif.

Sharing is caring!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *