Ibu Hamil Ini Meninggal Setelah 7 Bulan Mengandung, Doktor pun Menyalahkan Keluarganya Kerana Tindakan Bodoh Mereka Ini!

Ada seorang wanita, sebut saja namanya Hasmah yang baru saja menikah dengan seorang lelaki bernama Razak. Razak sendiri berasal dari desa dan keluarganya bekerja sebagai petani sebagai mata pencarian utama mereka.

Setelah menikah, Razak pun membawa Hasmah ke desa dan tinggal disana bersama dengan keluarganya. Walaupun ekonomi keluarga Razak tidak terlalu bagus, tapi Hasmah cukup bahagia kerana orangtua Razak sayang sangat dengannya.

Setelah hampir setahun, Hasmah pun akhirnya mengandung anaknya yang pertama. Orangtua Razak pun senang bukan main ketika mendengar kabar bahawa Hasmah telah hamil sekarang.

Mereka pun mempersiapkan segala sesuatunya untuk menyambut kehadiran sang cucu di keluarga mereka. Tapi siapa sangka kalau kebahagiaan mereka ternyata tak mampu bertahan lama kerana insiden ini terjadi pada saat Hasmah sudah mengandung 7 bulan.

Selama masa kehamilan, Hasmah mengeluh sering sakit kepala, pusing-pusing, bahkan terkadang dia mampu jatuh pingsan. Hasmah sendiri tahu bahawa dia memiliki tekanan darah tinggi, tapi orangtua Razak mengatakan bahawa itu hal yang biasa dialami oleh seorang ibu hamil.

Mereka pun tidak membawa Hasmah pergi check-up rutin ke doktor kandungan selama masa kehamilan Hasmah.

Memasuki bulan ke 7 kehamilan, Hasmah terlihat terbaring kaku di atas tempat tidur dan mengagetkan seluruh keluarga Razak. Razak pun segera membawa Hasmah yang sudah terbujur kaku ini ke rumah sakit terdekat.

Setelah diperiksa, Hasmah dan janin di dalam kandungannya sudah meninggal dunia jauh sebelum mereka sampai di rumah sakit. Penyebabnya adalah tekanan darah yang terlalu tinggi dan akhirnya menyebabkan stroke.

Doktor pun menyalahkan keluarga Razak kerana tidak membawa Hasmah check-up rutin selama masa kehamilan padahal mereka sudah tahu kalau Hasmah punya tekanan darah tinggi.

Razak dan keluarga sangat terpukul akan kejadian ini, tak ada cucu baru yang mampu digendong, menantu kesayangan mereka pun pergi untuk selama-lamanya.

Oleh kerana itu, sebagai seorang ibu hamil, jangan pernah remehkan keadaan kesehatanmu sendiri ya! Jika kamu merasa ada yang tidak enak dengan badanmu, segera periksakan dirimu ke doktor supaya doktor mampu membantumu untuk menjaga kesehatanmu dan janinmu juga!

Yuk share artikel ini supaya teman-temanmu juga tahu pentingnya untuk check-up rutin selama masa kehamilan!

 

Sumber: Happy

Di kemaskini dan Di olah Oleh : Kisah Benar Media Network

Patutlah arwah datang mengadu pedih,rupa-rupanya…