KETIKA DIA MENEMUI JAGUNG YANG ROSAK DI MAMAH BENDA ANEH INI DI LADANGNYA DAN HENDAK MEMBUANGNYA, KAWANNYA TELAH BERTERIAK DAN MEMARAHINYA “BODOH, KAU TAU TAK NI JAGUNG APA. NAPE NAK BUANG?”

Baru-baru ni ada kejadian yang unik di pasar, dimana ada beberapa petani menjual jagung-jangung yang sudah berjamur (bersalut), namun anehnya telah mendapat banyak permintaan.

Ternyata aku baru tau, ternyata jagung-jagung yang ditumbuhi jamur ini boleh dimakan, bahkan bagi sebagian orang, jamur ini justru memiliki rasa yang enak. Tak hairan jika banyak orang yang berebut jagung langka ini.

Para petani merasa lebih suka jika jagung-jagung di kebun mereka diserang oleh jejamuran ini. Rupanya harganya boleh jadi lebih mahal!

Nama jamur ini adalah jamur Huitlacoche, jika jagung diserang oleh jamur ini, akan tumbuh benda seperti tumor ditubuh jagung. Jagung seperti ini sering juga disebut sebagai jagung Huitlacoche.

Menurut cerita dari mereka yang pakar, jagung ini malah sangat bergizi dan boleh dijadikan sebagai ubat. Dari hasil uji kandungan diketahui di dalam jamur huitlacoche terdapat karbohidrat, vitamin C, kalsium, dan fosfor. Bila dicium, aromanya pun mirip seperti vanila. Jadi cukup wangi sebenarnya.

Kerana rupa bentuknya yang aneh, dan terkadang dalam satu hektar hanya ada beberapa kilogram jagung jenis ini, jadi bukan sahaja sangat diminati, tapi harganya juga sangat tinggi dan sering kehabisan.

Namun ada juga yang mengatakan bahwa jagung huitlacoche beracun. Sebenarnya tidak salah juga, kerana ada kandungan-kandungan lain yang bercampur dalam jagung ini, sehingga jika tidak dimasak dalam suhu yang tinggi atau kurang matang, maka akan ada kemungkinan beracun.

Setiap daerah memiliki cara yang berbeza dalam mengolah jagung huitlacoche ini menjadi masakan yang enak, bagaimana dengan daerah mu? Jangan lupa komen dibawah ya!

sumber: pixpo

Kredit : virallaju.com

Inilah Doa Nabi Sulaiman Dalam Al Quran Untuk Jadi Kaya Dan Murah Rezeki serta Cara Solat Dhuha Yang Mudah, Ringkas & Betul. Dengan Doa!

Nabi Sulaiman adalah seorang Nabi yang dianugerahi kekayaan berlimpah. Selain kayanya Nabi Sulaiman, ia bahkan dijuluki sebagai Raja segala mahluk. Kerajaan Nabi Sulaiman sangatlah besar. Istananya pun megah, berlapis emas dan permata. Selain diberikan anugerah kekayaan, Nabi Sulaiman juga diberi mukjizat yaitu ia dapat mengerti bahasa hewan dan dapat berbicara pada jin, serta dapat menundukan keduanya.

Doa Nabi Sulaiman
Semua yang dimiliki oleh Nabi Sulaiman semasa hidupnya tentu tak lepas dari kuasa Alloh SWT. Doa-doa yang dipanjatkan nabi sulaiman telah dikabulkan dan diijabah oleh Alloh sehingga beliau dapat memiliki semua yang diingininya. Nah, pada masa sekarang banyak orang yang ingin kembali mengamalkan doa-doa nabi Sulaiman tersebut dengan beragam tujuan, misalnya untuk mengharap rejeki dan kekayaan, menyembuhkan orang kesurupan, atau untuk menundukan hewan buas. Oleh karena itu, di artikel kali ini kami akan membahas doa-doa tersebut untuk dapat Anda hapalkan dan Anda amalkan.

1. Doa Nabi Sulaiman untuk Kekayaan

>Doa Nabi Sulaiman yang pertama ini adalah doa yang dapat digunakan untuk memohon kelancaran rejeki dan untuk kekayaan. Jika Anda saat ini sedang mengalami kesulitan ekonomi, atau berharap agar keuangan Anda lebih baik, amalkanlah doa agar rezeki lancar seperti yang tercantum dalam QS Shaad ayat 35 berikut ini.

Latinnya : Rabbi ighfir lii wahab lii mulkan laa yanbaghii li-ahadin min ba’dii innaka anta lwahhaab.

Artinya : Ya Tuhanku, ampunilah aku dan anugerahkanlah kepadaku kerajaan yang tidak dimiliki oleh seorang juapun sesudahku, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Pemberi.

Doa tersebut dapat diamalkan setiap Anda selesai menunaikan sholat fardlu. Namun, akan lebih baik lagi bila Anda aktif menunaikan sholat Dhuha dan membacakan doa Nabi Sulaiman tersebut setiap hari. Akan tetapi, semua doa tersebut harus diiringi dengan ikhtiar, usaha, dan kerja keras Anda karena tidak mungkin kekayaan jatuh dari langit tanpa Anda mengusahakannya sendiri. Doa adalah sekedar munajat yang dapat melancarkan datangnya rejeki.

2. Doa Nabi Sulaiman untuk Menundukan Hewan dan Mengusir Jin

Seperti yang terangkum dalam sejarah kehidupannya di Al-Qur’an, Nabi Sulaiman semasa hidupnya dibekali dengan mukjizat dapat berbicara dan mengerti bahasa hewan dan jin. Mukjizat nabi Sulaiman tersebut sangat bermanfaat bagi kemudahan syiar dan dakwahnya. Dengan mukjizat itu, semua hewan serta semua jin yang ada di muka bumi tunduk akan perintah beliau.
Nah, bila Anda ingin memiliki sedikit karomah dari mukjizat Nabi Sulaiman tersebut, amalkanlah doa berikut ini seperti yang tercantum dalam QS An-Naml ayat 30 dan 31:

Latinnya : Bismilaahir rahmoonir rohiim. Laa ta’luu ‘alayya wa’tuunii muslimiin.

Artinya : Dengan menyebut nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang. Bahwa janganlah kamu berlaku sombong kepadaku, dan datanglah kepadaku sebagai orang-orang yang berserah diri.

Doa di atas dapat dibacakan untuk mengobati orang yang kesurupan. Bacakan doa pengusir jintersebut di telinga kanan orang yang sakit seraya menekan jempol kaki kanan dan kirinya, insya Alloh jin yang menggangu dan merasuk tubuh orang tersebut akan keluar dengan sendirinya. Doa ini sudah banyak dibuktikan dan terbukti makbul. Oleh karena itu, hapalkanlah agar bila suatu saat dibutuhkan Anda bisa langsung menggunakannya.

Selain untuk mengusir jin, doa Nabi sulaiman di atas juga dapat digunakan untuk menjinakan binatang. Semisal Anda bertemu ular liar atau binatang buas lainnya sehingga Anda berada dalam bahaya, bacalah doa di atas seraya berpasrah diri kepada Alloh. Insya Alloh, hewan liar tersebut bisa pergi dan tidak mengganggu Anda lagi.

3. Doa Nabi Sulaiman dalam Bersyukur

Kekayaan, mukjizat, dan kekuasaan yang diberikan oleh Alloh kepada Nabi Sulaiman tidak sedikit pun mengubah kepribadiannya. Beliau justru selalu memohon kepada Alloh agar bisa selalu menjaga amanat dan kodratnya sebagai mahluk. Beliau selalu bersyukur dan meminta agar ia tergolong orang-orang yang pandai bersyukur. Dan justru karena itulah Alloh kemudian malah menambah nikmat-nikmat kepadanya.

Sebagai seorang muslim, ada baiknya kita meniru sikap Nabi Sulaiman dalam menyikapi nikmat yang diberikan Alloh kepada kita. Karena, semakin kita bersyukur, maka Alloh akan semakin menambah kenikmatan dalam kehidupan kita. Bacalah doa nabi Sulaiman untuk bersykur berikut ini sebagaimana terdapat dalam QS An-Naml ayat 19.

Latinnya : Rabbi awzi’nii an asykura ni’mataka latii an’amta ‘alayya wa’alaa waalidayya wa-an a’mala shaalihan tardaahu wa-adkhilnii birahmatika fii ‘ibaadika shshaalihiin

Artinya : Ya Tuhanku, berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapakku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau ridhai; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh.

Nah, demikianlah beberapa doa Nabi Sulaiman yang dapat kami sampaikan di kesempatan kali ini. Semoga dengan mengamalkan doa-doa tersebut secara ikhlas dan berserah diri, apa yang menjadi keinginan Anda dapat dikabulkan oleh Alloh SWT. Amin Allohumma Amin.

Sumber: http://doaniatsholat.blogspot.com

Sumber: viralkami

Sumber: Sehinggit

Cara Solat Dhuha Yang Mudah, Ringkas & Betul. Dengan Doa!

Cara Solat Dhuha Yang Mudah, Ringkas & Betul. Dengan Doa!

CARA SOLAT DHUHA

Adakah anda sedang baca artikel tentang cara solat dhuha di pejabat? Tentu sekali anda ialah seorang pekerja yang baik berdedikasi. Pasti disayangi oleh pentadbir dan rakan-rakan sekerja yang lain.

Atau adakah anda sedang membaca artikel tentang cara solat dhuha ini dari rumah? Jika anda seorang surirumah, bertuah sungguh suamimu. Sanggup luangkan masa yang sedikit, mencari ilmu tentang cara solat dhuha untuk mendekatkan diri pada Allah.

Jika anda baca entri cara solat dhuha ini dari asrama atau hostel, kami yakin yang anda adalah seorang pelajar cemerlang. Susah mahu jumpa pelajar yang bukan sahaja berjaga awal, tetapi ada inisiatif untuk mengerjakan solat dhuha.

Tahniah kami ucapkan!

Untuk pengetahuan, sumber asal artikel ini adalah terbitan Panduan Mengerjakan Solat Sunat & Surah Yasin dan Amalan Pilihan dari Universiti Sultan Zainal Abidin (Unisza), Terengganu. Cara solat dhuha ini cuma sebahagian sahaja dari keseluruhan Panduan Mengerjakan Solat Sunat. Untuk download PDF lengkap dari Unisza, sila ke sini.

cara-solat-dhuha-mudah-ringkas-betul-doa-1

cara-solat-dhuha-mudah-ringkas-betul-doa-2

Teks untuk gambar di atas adalah seperti berikut:

Solat Dhuha bermaksud solat sunat yang dikerjakan pada waktu dhuha, iaitu pada saat matahari telah naik lebih kurang setinggi sebatang galah (kira-kira 20 minit selepas terbit matahari ) hinggalah matahari berada tepat di tengah- tengah langit (sebelum menjelang Zuhur).

Anjuran Rasulullah terhadap amalan Solat Dhuha adalah sebagaimana dalam sebuah hadis Riwayat Abu Hurairah ra:

solat-dhuha-anjuran-rasulullah-saw

“Telah bersabda Rasulullah SAW; Barang siapa yang memelihara jaminan (yang ada pada) Solat Dhuha, terampunlah baginya dosa-dosanya, sekalipun seumpama buih di lautan”

1. Lafaz Niat Solat Dhuha;

solat-dhuha-lafaz-niat

“Aku solat sunat Dhuha dua rakaat kerana Allah Taala”
Solat Dhuha boleh dilakukan dengan dua (2) rakaat sahaja atau boleh diulang sehingga enam (6) kali solat. Bacaan dalam solat dibolehkan membaca sebarang surah. Namun begitu dicadangkan untuk membaca surah al-Shams pada rakaaat pertama dan pada rakaat kedua surah ad-Dhuha

2. Doa selesai solat Dhuha;

doa-solat-dhuha-selepas-selesai-sembahyang

“Ya Allah sesungguhnya waktu dhuha itu, adalah waktu dhuha (milikMu), pancaran cahaya adalah pancaran cahaya (milik)Mu, (Segala) KecantikanMu itu adalah kecantikan (milik)Mu, (Apapun) Kekuatan adalah kekuatan (milik)Mu, (Apa juga) qudrat adalah qudratNya, dan (segala) perlindungan itu adalah (datang dari) pelindunganNya. Ya Allah sekiranya rezekiku ada di langit maka turunkanlah ia, jika ada di bumi keluarkanlah ia, Jika ia sukar (Kau) mudahkanlah, Jika ia kotor (Kau) suci bersihkanlah, Jika ia jauh dekatkanlah, dan jika ia hampir maka permudahkanlah, dengan kebenaran dhuhaMu, pancaran cahayaMu, KecantikanMu, KekuatanMu dan QudratMu, Berikanlah aku apa yang telah Kau telah berikan (kepada) hamba-hambaMu yang soleh.”

 

DOA SOLAT DHUHA

Sebagai alternatif, untuk doa dalam Bahasa Arab dan Bahasa Melayu, tonton video di YouTube ini dari UNIC.

 

Ya Allah
Sesungguhnya Waktu Dhuha itu Dhuha-Mu
Kecantikannya Kecantikan-Mu
Keindahannya Keindahan-Mu
Kekuatannya Kekuatan-Mu
Kekuasaannya Kekuasaan-Mu
Perlindungannya Perlindungan-Mu

Ya Allah
Jika rezeki masih di langit, turunkanlah
Jika di bumi, keluarkanlah
Jika sukar, per-Mudahkanlah
Jika haram, sucikanlah
Jika jauh, dekatkanlah

Berkat waktu Dhuha
Kecantikan-Mu, keindahan-Mu
Kekuatan-Mu, kekuasaan-Mu

Limpahkan kepadaku segala
Yang Engkau telah limpahkan
Kepada hamba-hamba-Mu yang soleh

Untuk mengetahui fadhilat dan kelebihan solat Dhuha, boleh rujuk di sini.

Semoga bermanfaat!

sumber