Inilah 8 Makanan yang Diharamkan dalam Islam, No.5 Sangat Jarang Diketahui, Dan Banyak Dimakan!

Sudahkah Anda mengetahui apa saja makanan yang diharamkan dalam Islam atau pun makanan halal yang bisa menjadi haram untuk dikonsumsi? Agar Anda bisa semakin banyak tahu mengenai berbagai makanan yang diharamkan dalam Islam, maka Anda harus menyimak penjelasan di bawah ini.

Berbagai Makanan Haram Bagi Umat Islam

Dalam kehidupan keseharian sangat erat hubungannya dengan makanan dan minuman. Sebab sebagaimana diketahui bahwa salah satu kebutuhan pokok manusia adalah makan dan minum, memenuhi kebutuhan pokok yang satu ini bertujuan untuk bisa tetap menjaga keberlangsungan hidup. Dengan memenuhi kebutuhan pokok yang satu ini maka akan mampu untuk mendukung berbagai aktivitas yang Anda lakukan dengan lebih lancar.

Ketika kebutuhan pokok yang satu ini telah terpenuhi, maka Anda akan memiliki tenaga yang cukup untuk melakukan berbagai aktivitas rutin yang Anda lakukan. Kendati demikian, sebagai umat muslim haruslah berhati – hati dalam memilih setiap makanan yang dikonsumsi. Sebab sebagai umat muslim ada beberapa makanan yang tidak boleh dikonsumsi karena merupakan makanan yang tidak haram.

Makanan ini menjadi haram karena apabila makanan ini dikonsumsi maka akan bisa memberikan dampak yang tidak baik bagi tubuh. Maka dari itu Anda perlu mengetahui makanan apa saja yang haram bagi umat muslim.

Berikut akan dipaparkan apa saja yang termasuk ke dalam makanan yang haram, yaitu:

1. Bangkai

Sebagaimana yang tercantum dalam Al Quran Surat Al Maidah Ayat 3, dijelaskan bahwa bangkai haram untuk dikonsumsi karena bangkai ini di dalam tubuhnya terkandung endapan darah yang sangat berbahaya bagi kesehatan apabila dikonsumsi. Kendati demikian ada dua jenis bangkai yang halal untuk dikonsumsi, yakni bangkai dari ikan dan belalang.

2. Darah yang mengalir

Tercantum dalam Al Quran Surat Al An’am Ayat 145 bahwa darah yang mengalir merupakan salah satu makanan yang juga diharamkan bagi umat muslim. Sebagai pengecualian darah yang tidak diharamkan adalah hati, limpa, serta sisa darah yang menempel pada daging dan tulang hewan yang telah disembelih. Sedangkan berdasarkan kacamata kedokteran, dinyatakan bahwa dalam darah terkandung uric acid (asam urat) dalam kadar yang tinggi, sehingga apabila dikonsumsi akan bisa membahayakan tubuh.

3. Babi

Segala macam olahan yang berasal dari babi maka haram untuk dikonsumsi oleh umat muslim. Jadi tidak hanya daging babinya saja yang diharamkan, tetapi seluruh bagian dari babi beserta segala olahan dari bai juga haram.

4. Hewan yang disembelih atas nama selain Allah

Dijelaskan pada Al Quran Surat Al Maidah Ayat 3 dan Surat Al Baqarah Ayat 173 disebutkan bahwa segala hewan yang disembelih atas nama selain Allah maka hukumnya menjadi haram untuk dikonsumsi.

5. Hewan mati karena diterkam binatang buas

Hewan yang sudah diterkam oleh binatang buas maka menjadi haram hukumnya untuk dikonsumsi. Namun apabila hewan yang diterkam tersebut masih dalam keadaan hidup lalu kemudian Anda sembelih atas nama Allah maka hukum mengonsumsi hewan tersebut menjadi halal.

6. Hewan bertaring

Segala hewan yang bertaring baik yang termasuk hewan buas atau pun hewan yang tidak buas tetap haram hukumnya untuk dikonsumsi.

7. Hewan yang hidup di dua alam

Berbagai hewan yang hidup di dua alam seperti katak, buaya, platypus, dan sebagainya menjadi haram untuk dimakan.

8. Makanan halal yang diperoleh dengan cara yang haram

Makanan yang hukumnya halal bisa menjadi haram untuk dikonsumsi apabila makanan tersebut diperoleh dengan cara yang haram. Seperti membeli makanan halal dengan menggunakan uang haram, atau pun mendapatkan makanan halal dengan cara mencurinya.

Sebagai seorang muslim yang baik, hendaknya selalu berhati – hati dalam memilih setiap makanan yang akan dikonsumsi. Karena setiap makanan yang masuk ke dalam tubuh akan mempengaruhi kesehatan serta kepribadian dari orang yang mengonsumsinya.

Agar Anda bisa memiliki tubuh yang sehat serta memiliki kepribadian yang baik, maka Anda perlu untuk memperhatikan setiap jenis makanan yang masuk ke dalam tubuh Anda. Ketika tubuh Anda kemasukan makanan yang haram, maka Anda akan mendapatkan kerugian yang berlipat ganda. Orang yang dalam tubuhnya kemasukan makanan haram, maka segala amal ibadanya tidak akan diterima selama 40 hari, selain itu hatinya akan menjadi gelap dan tidak bisa menerima segala nasihat yang baik.

Hal ini dikarenakan segala hal yang baik tidak mau ikut bersama seseorang yang memiliki hari yang buruk. Maka dari itu, agar Anda tidak menjadi pribadi yang demikian, maka Anda perlu untuk sangat hati – hati dalam memilih segala makanan yang akan Anda konsumsi. Semoga Anda senantiasa berada dalam lindungan Allah untuk bisa menjauhkan diri dari segala sesuatu yang haram.

sumber: budakmentah

TIPS BERGUNA UNTUK IBU BAPA, CARA UNTUK TINGKATKAN IMUN ANAK YANG MUDAH JATUH SAKIT..

Sebenarnya, mungkin ramai dah tahu bahawa sistem pertahanan badan kanak-kanak masih belum matang semasa lahir, dan ia akan berkembang selari dengan tumbesaran kanak-kanak tersebut. Jadi, memang lumrah bagi anak kecil mengalami demam, selsema, batuk, dan sebagainya.

Walaubagaimanapun, sekerap manakah ia dikira normal? Menurut Dr Intan Juliana Abd Hamid menerusi DoktorBudak.com, kita tak perlu panik jika anak mengalami demam atau sakit yang berulang. 5-6 kali setahun adalah masih dianggap normal, selagi anak masih aktif dan tidak mengalami masalah serius seperti kesukaran bernafas, hilang kesedaran, sawan, dan tidak mampu makan atau minum.

Anda boleh cuba melakukan beberapa usaha untuk meningkatkan imuniti anak agar ia berfungsi secara optimum.

9 LANGKAH MENINGKATKAN IMUNITI TUBUH ANAK DENGAN BERKESAN

1. MENERUSKAN PENYUSUAN BADAN

Bagi anak yang masih menyusu, penyusuan badan adalah antara cara yang terbaik untuk meningkatkan imuniti dalam tubuh mereka. Ini kerana susu badan mengandungi antibodi dan sel darah putih – iaitu 2 bahan utama yang memacu sistem pertahanan badan dan melawan sebarang jangkitan.

Jika anda mengalami payudara yang bengkak, cubalah mengepam dan memberi anak susu perahan sebagai alternatif buat sementara waktu. Di samping itu, ibu menyusu juga boleh meningkatkan pengambilan makanan yang berkhasiat agar ia turut dapat dimanfaatkan oleh bayi melalui susu ibu.

2. MEMPELBAGAIKAN SUMBER SAYURAN & BUAH-BUAHAN

Pastikan anak-anak mendapat sumber sayuran dan buah-buahan yang terdiri daripada pelbagai warna kerana setiapnya mengandungi nutrisi yang berbeza. Kalau anak susah makan sayuran dan buah, kita janganlah berputus asa untuk mencuba menu-menu baru dalam hidangan harian mereka.

Selain dimakan dalam bentuk segar, buah-buahan juga boleh diolah dalam bentuk lain seperti jus, aiskrim, smoothie, dan sebagainya untuk menarik minat mereka. Namun, elakkan penambahan gula berlebihan ya!

3. MENAMBAH BAWANG PUTIH DALAM HIDANGAN

Salah satu cara yang boleh kita lakukan untuk meningkatkan imuniti anak adalah dengan menambahkan bawang putih dalam hidangan mereka. Bawang putih mengandungi bahan anti-virus dan anti-bakteria, membantu menstimulasikan sel pertahanan, dan menambah penghasilan antibodi. Ia juga memiliki sejenis kompaun sulfur yang bersifat anti-oksidan.

Cubalah tambahkan bawang putih dalam makanan harian seperti bubur nasi, sup ayam, spaghetti, atau garlic bread. Menurut sumber dari KidSpot, seeloknya bawang putih ini dimasukkan pada akhir masakan supaya ia tidak memusnahkan khasiat kebaikan yang disebutkan tadi.

4. MEMATUHI WAKTU TIDUR YANG BAIK

Waktu tidur memainkan peranan penting dalam kesihatan seseorang, termasuklah anak kecil. Merujuk kepada National Sleep Foundation, 11-14 jam tidur diperlukan bagi anak kecil berusia 1-2 tahun, 11-13 jam tidur bagi anak kecil berusia 3-5 tahun, manakala 9-11 jam tidur diperlukan oleh kanak-kanak berusia 6-13 tahun setiap hari.

Jika anak susah tidur siang, pastikan mereka masuk tidur lebih awal setiap malam.

Penelitian menunjukkan bahawa kurangnya tidur boleh mengurangkan penghasilan natural killer cell, iaitu senjata pertahanan tubuh yang berfungsi menyerang mikrob dan sel kanser. Ini akan membuatkan kanak-kanak (serta orang dewasa) lebih mudah terkena jangkitan.

5. GALAKKAN RIADAH & AKTIVITI LUAR

Anak kecil zaman kini lebih banyak meluangkan masa di dalam rumah berbanding di luar rumah. Oleh itu, kebanyakannya cenderung menjadi kurang aktif kerana kurang melakukan aktiviti fizikal.

Oleh itu, cuba hidupkan amalan bersenam dan ajaklah anak-anak beriadah di luar dengan kerap. Aktiviti seperti ini bukan saja menyihatkan, tetapi ia turut menambah bilangan natural killer cell, sekaligus meningkatkan imuniti tubuh.

6. MENGELAKKAN ANAK DARIPADA PEROKOK & ASAP ROKOK

Merokok bukan saja menjejaskan kesihatan perokok, tetapi ia juga merbahaya kepada orang di sekeliling mereka. Jika mahu anak anda sihat dan cerdas, pilihan terbaik adalah untuk berhenti merokok.

Ini kerana, asap rokok mampu membunuh dan merosakkan sel-sel yang penting dalam tubuh – terutamanya anak kecil. Sekalipun merokok di luar, sisa asap rokok tetap beracun dan akan melekat pada tubuh selama berjam-jam lamanya!

anak mudah sakit, anak kerap sakit, anak lemah imuniti, imuniti anak lemah, tingkatkan imuniti anak

7. ELAKKAN BERSESAK DI TEMPAT AWAM

Risiko pendedahan penyakit meningkat dengan gejala ‘overcrowding’ di mana terlalu ramai orang dalam satu tempat. Terdapat seribu satu kuman yang berlegar-legar di ruang udara yang padat dengan manusia, dan kuman ini mampu menyelinap masuk ke dalam tubuh anak kecil dengan lebih mudah kerana sistem pertahanan mereka yang belum matang.

Semasa memilih pusat asuhan atau taska, pastikan nisbah antara penjaga dan kanak-kanak seimbang. Jika makan di luar, pilihlah tempat yang bersih dan makanan yang diselia rapi.

8. SAY NO TO JUNK FOOD & FAST FOOD

Burger, nugget, pizza, kerepek, coklat, kek, gula-gula, dan air kotak. Sedap memang sedap. Senang nak dapat. Nak masak pun cepat. Tapi semua makanan ini amat kurang nilai nutrisi, bahkan mengandungi kandungan garam, gula, pengawet, bahan perasa, serta pewarna tiruan yang tinggi. Nak makan sekali-sekala tak apalah, tapi jangan jadikan ia kebiasaan.

Mahu atau tidak, kita sebagai ibu bapa perlu memainkan peranan untuk membantu mereka menghentikan tabiat ini dan sebaliknya cubalah perkenalkan sumber makanan yang segar, homemade, dan lebih terjamin khasiatnya. Dengan khasiat ini, barulah sistem imuniti tubuh anak dapat berfungsi dengan lebih efisyen.

9.MENGUTAMAKAN KEBERSIHAN

Ajarkan anak menutup mulut ketika bersin, batuk, dan buang hingus yang dihembuskan pada tisu atau sapu tangan khas. Tabiat ini bukan saja membantu menampilkan identiti yang bersih, tetapi ia juga melindungi anak daripada menyebarkan kuman ke serata tempat.

Bagi anak kecil pula, perhatikan mereka dengan lebih kerap sekiranya mereka sedang tumbuh gigi dan suka mengeluarkan air liur. Pastikan wajah mereka selalu dilap. Kebersihan gusi dan gigi juga penting walaupun bayi hanya minum susu ibu. Bilaskan dengan tuala lembap setiap hari.

BUKAN SEKADAR AMBIL VITAMIN & SUPLEMEN!

Sungguhpun sesetengah vitamin dan suplemen boleh membantu meningkatkan imuniti, namun perlulah bersederhana dan tidak melebihi dos yang ditetapkan. Pengambilan Vitamin C secara berlebihan contohnya boleh merosakkan sistem hati.

Demam pada anak sebenarnya adalah respon tubuh terhadap jangkitan, ia menunjukkan bahawa sistem imuniti mereka sedang bekerja untuk memastikan tubuh anak sihat. Oleh itu, kita tak perlu risau selagi mereka tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda luarbiasa.

Sumber : Inisemuapoyo.com